corat-coret azam baru setinggi gunung


alhamdulillah. segala corat-coret azam baru sye. setinggi gunung barangkali. benar kawan kawan. kita masih sempat ke ruang masa ke hujung tahun bukan ? awak di puncak. dan sye. tentunya di lurah. biar kita sama. tak terasa tua bukan ? mahu sahaja sye kejar putaran masa mendatang. mahu juga sye pinta masa mendatang. agar sye jadi orang baik baik. agar sye jadi orang yang senang senang. cukuplah dengan hidup sye yang main main dulu dulu. cukuplah.

serasa hidup setahun 2010 ini. biar mati segala yang jahat sye hujung pangkal tahun ini. pada benih kehidupan baru. serasa dengan awal tahun ini. sye mahu semaikan hidup yang baik baik. tak minta semaian hidup baik sepenuhnya. cukup sekadar semaian buat orang senang dengan sye. cukup sekadar semaian orang senang dengan sikap sye. benar. cukup sekadar itu.

doakan sye.
sebagai seorang manusia sejagat.
punya mulut bicara tutur bahasa bangsa.
punya suara bincang kata agama dan keluarga.
punya hati mendalami jiwa seni antonasi jiwa cinta dan jiwa rindu.
doakan sye.

mengadu doa buat hidup anak sekecil ini


dan malam itu. di bawah bulan tenang. di teduh cahaya bulan. pada rambang pandangan mata mereka manusia ke bulan. sebuah monolog keluarga kecil ini. si anak mendekati si ayah yang sedang mengunjur kaki. mungkin letih lelah bekerja seharian di laut. punggah ikan sotong dan makanan laut semua. mereka hidup ibarat kais pagi makan pagi. kais petang makan petang. tak siapa tahu susah merana mereka. tak siapa tahu. benar. tak siapa tahu.

"abi. malam ini gelap lah abi. gelap sangat sangat kat luar tu.
abi buat apa ? dari tadi adik tengok abi sibuk berpena dengan kertas je?"

"ha'a dik. abi tengah menulis. sebenarnya abi rindu bayu laut. rindu bayu laut siang hari. yang teman telinga kita bunyi deru angin-Nya dari pantai. abi rindu bayu laut malam hari. yang teman kita rehat sentap siang-Nya kita bergerak hidup sebagai seorang hamba tuhan. nah ! ini diari abi. bila adik dah pandai menulis. dah pandai membaca. adik sambung diari abi ni ya. buat warisan keluarga kita"

"ya abi"

antara rengek cengkerik dan burung hantu. antara decisan tikus di luar laman rumah.
tetap mereka dengar. jelas kedengaran. lalu. sepoi sepoi angin terasa berlalu. sepertinya beralun berombak berantai pantai. terkilai rambut si anak. si abi menyikat dengan tangannya sendiri. tangan yang sisa umurnya habis hidup di tepi pantai.

"handsome anak abi ini. punya mata yang sepet. punya telinga yang capang."

berlalu berdengkur di telinga si abi. sela dengan senyuman ikhlas dari hati seorang ayah. syukur anaknya tidur di malam itu dalam pangkuan mesra seorang ayah. tiada pernah terkaram rasa kasih, rasa sayang pada anaknya. sungguh benar menginginkan anaknya menjadi pewaris negara dan agama. sungguh benar.

"ah. tidur dah anakku seorang ini.
moga kelak dia jadi peneguh bangsa.

moga dia lebih kenal jalan hidup yang sukar ini.
moga tuhan berkati rahmat usianya.
moga hatinya tiada pernah rasa mesra kenal dunia kepalsuan.
selamat hari jadi nak.
selamat hari lahir.
yang ke-8 tahun."

dalam dialog.
lantas mengadu.
doa buat hidup anak.
sekecil ini.

ke hati mana kesedaran diberi kalau tidak ke hati sendiri

tak salah kalau hidup kita ini punya corak rentetan hati sendiri. cuma perlu pandai mencoret yang baru. jangan nanti bila dicoret hati kita ujar pesan langkah merana. janganlah begitu. biarkan ia dicoret pada hati kita sepenuhnya. baru sama dapat nikmat. baru sama dapat haluan. baru sama bawa berkat. nanti baru kita dapat belajar hormat hati kita. hati orang lain. kita kena sedar. kita ini hidup bertuhan. bukan bertuan.

dari sudut perspektif agama. ibuayah selalu ujar sye akan akan kesedaran dalam menempuh dugaan kehidupan lunak alam remaja.

"abang. kita kena sedar. kita ini punya tekad. mahu berjuang ke hadapan. dan terus ke hadapan. bukan ke belakang"

tidak cukup dengan itu. selalu pengata abah di tambah ibu.

"anakku. kita kena insaf. kita ini punya kiblat"

mungkin tiada gundah hatil sekecil sye ini. bila direnungi lebaran perluasan segala dosa dan pahala. hati sye mula meronta menangis. mula mahu meronta akan akan jahil hidup sebagai seorang anak. seorang hamba tuhan. seorang perindu mungkin.
lalu sye berdoa dalam syahdu. dan sye. cuba untuk mengadu keampunan.

ke hati mana kesedaran diberi kalau tidak ke hati sendiri ?

sudah masanya saya punya cita

harapan biar menggunung.
berlipat ganda kali usahanya mungkin.
cita biar kenyataan.
tiada karam nafsu usahanya mungkin.
sudah masanya sye punya cita.

harapan mula meneguh.
mula membangun.
hanya mendongak arus kehidupan.
usahanya sudah.
niatnya sudah.
tawakkal sahaja.
sudah masanya sye punya cita.

tunggu.
cita cita sye.
cita cita melalui sebuah citra cerita.
dalam dalam pelosok dunia ilmu.
dan kini.
sudah masanya sye punya cita.

baru tiada karam usahanya.
baru tiada luluh gigihannya.
teguh berdiri.
tegak berdikari.
baru terasa hebat.
itulah niat sye.
nak jadi arkitek muda.
sudah masanya sye punya cita.
ye dak ?

walau jauh bersama angin.
melepasi cerita cinta dan kasih.
cita cita melalui sebuah citra cerita ini.
tetap menjadi cita cita yang benar.
sampai lunturnya darah cinta.
sampai luluhnya darah kasih.

sekalipun disela.
tetap menjalar keabadian semangat mahu berjuang.
dan terus berjuang.
dalam dalam.
pelosok dunia cita cita citra sebuah cerita.
benar.
sudah masanya sye punya cita.
doakan sye.

"Sudah mula rasa umur remaja. Dah banyak yang perlu dikerjakan.
Cukuplah dengan hidup yang main main dulu dulu"

hari hari opah


hari ini.
hari hari makna.
punya sukma gelak.
punya sukma tawa.
antara sye sekeluarga.

benar opah sayang.
benar.
sayang kami cucu cucumu.
di nasihat nasihati.
sayang mereka anak anakmu.
di timang timangi.

benar opah sayang.
benar.
satu hari bersama.
satu hari bersuka.
cucumu seorang ini.
rasa hari hari opah.
bahagia tercungap segala.

selamat hari jadi opah.
yang ke-48.
moga hidup.
di timang rahmat tuhan.
moga umur.
di kabul kasih tuhan.

jangan biar bumi hijau kita usang


tiada perlu kita tagih bumi hijau ini.
tiada perlu kita ngemis bumi subur ini.
selain sedang kita leka.
selain sedang kita alpa.
di buai pesona dunia.
di alun nikmat dunia.
semata.

kita rugi.

benar.
kita rugi.
hidup kita ini.

juga rugi.

leka di bawa penongkahan arus zaman zaman.
leka di bawa perubahan masa masa dunia.
sedar akan tidak.
kita ini hidup dalam dalam pelosok.
bukan terperosok dalam pelosok yang hina.
tapi masih menjadi manusia.
yang hidup dalam dunia manusiawi.
yang tidak sedar akan hargai bumi hijau.
yang tidak pernah kenal erti mesra alam.

"hanyutkan kotoran hanyir dari tanah pamai bumi seusang ini. barulah tanah makmur dengan keadilan mengembang subur."

apa kata sya habis exam sem2 pagi tadi ?

baik. sye mulakan dari sini. lengkap sudah sem2. maklumlah semenjak kenal dunia arkitek ini. sye mula sibuk. bukan sibuk belajar. tapi sibuk dalam mengemas punggah baca buku buku untuk final exam. padat hari ini jadual sye. mungkin sebab mahu release tension. mungkin juga sebab mahu berdolak dalih dari pulang awal ke rumah. sye yang gila bowling ini terus memaku otak. dari kolej tadi. "sumpah. ok lepas exam terus main bowling." huh puas rasanya berdentam dentum pin pin bowling tadi. puas segala. bebas rasanya seketika.

mahu sahaja sye ke pangkuan belajar di sekolah lama lama. punya teman baik dan jahat. punya cikgu yang garang dan tak garang. semua ada. semua sye rasa. sumpah. tak macam kolej. maklumlah. semua pandang arkitek ini kaya. arkitek ini kreatif. tapi realitinya sye ini budak biasa. baru sahaja kenal dunia arkitek. baru sahaja menjadi mahasiswa yang sedang menganut ilmu arkitek. sungguh benar jadi arkitek muda. sumpah. sungguh benar. tapi tunggulah. tunggu sye dapat bakti padat dengan nikmat ilmu. sye bina yang baru buat semua. buat keluarga. rumah mungkin ? hotel mungkin ?

ok baiklah. sebagai konklusi. masa depan sye masih jauh ini yang sukar digapai. sukar dicekau. apatah lagi mahu di genggam. memang sukar. tidak mengapalah. mungkin sye ini perlu lebih berusaha. perlu lebih gagah dengan gigihan usaha. barangkali belajar dengan baik-baik dari orang yang mengajar. tak mahu sombong macam segelintir yang lain. tak mahu rombak setia dunia ilmu. main pakai tap tip tup. meniru. tiba-tiba exam meletup, dia 4.0. tak mahulah macam begitu. sebagai perantaraan bahasa gundah buat semua. salam termeterai dunia baru. salam sejahtera buat manusia dunia baru islam.

"salam sejahtera buat manusia dunia baru islam"


salam sejahtera buat manusia.
dunia baru islam.
biar kita begini.
hidup dalam seni.
seni islam mungkin.

salam sejahtera buat manusia.
dunia baru islam.
biar kita terperosok.
dalam pelosok seni.
seni islam mungkin.

salam sejahtera buat manusia.
dunia baru islam.
biar kita berucap.
pengata dalam seni.
seni islam mungkin.

hari ini.
sye mula sedar.
akan akan adaptasi.
tentang manusia.
tentang agama.
tentang semua.
sebuah seni islam.
hebat barangkali.

"salam sejahtera buat manusia dunia baru islam"

back word formal normal


tentang artis.
semua orang tahu.
teringin mahunya jadi artis.
macam dalam potret ini.

jadi artis ada 2.
jahat dan baik.
yang jahat suka demand pada producer.
itu dan ini.
macam macam.
yang baik.
semua suka dia.

sye kan artis yang baik.
ye dak ?

diskripsi dunia hiburan sye.

saya rindu p. ramlee


di atas kubur.
seorang
seniman rakyat
beribu
pilu sekeliling
timbunan bunga
bunga rindu
barangkali.

kini bunga rindu
hanya debu
tapi karyanya
setiap hari
di radiator usang
di kaca TV
mengisi masa.
buat kita.

di atas kubur
bunga layu.
lagu kembang.
Di bawahnya
seniman seorang,
benar.
saya rindu p. ramlee saya

senja permai sebuah kehidupan


Petang itu sye cuba berpesan pada dunia.
Hari hidup dalam seni.
Hari jiwa menjiwai penjiwaan manusia.
Senja permai sebuah kehidupan barangkali.

Benar kata ibu ayah.
Hidup kita ini.
Biar gah pada megah.
Biar guh pada teguh.

Pada mana janji.
Pada mana prinsip.
DI situlah harapan kita sebagai seorang manusia.
Seorang perindu. Seorang pengembara. Seoarang anak seni.
Barangkali.

Rasa tenang sye pada petang ini.
Tenang kata-Nya.
Ya.
Tenang kata-Nya.

dengar ini bayi merah bonda


dalam erat pelukan sayang sayang bonda.
bayi merah mula bersuara dalam perut.
suara tangisan. suara bayi terjaga.
suara ketawa. suara bayi istimewa.
sampai bonda tak sabar lihat bayi bonda ini.
tercungap segala hasrat dalam dalam hati.

"anakku
kalau kau lahir

pekiklah sekuat petir
BONDA ya!"

imaginasi citra sebuah kehidupan

sye rasa selesa bila bersama jiwa kenangan.
sye rasa tenang bila bersama jiwa ketenangan.

apa benar mungkin.
singkap tangkap syahdu jiwa kenangan.
mungkin sye rindu teman.
rindu semua.
mungkin.

memberontak.meronta menangis.
akan adaptasi kenangan semalam.
dalam dalam hati sye.
itupun mungkin juga.

antara fakta atau auta.
masih dalam buaian minda.
imaginasi citra sebuah kehidupan barangkali.

antara hidup dunia kita.
kita yang hidup.
kita yang rasa.

dan anda !

anda baca.
anda fahami.

cubaan pertama

"ok guys. this week, you have to do an architecture business card and your front page of magazine. do well. most important class, i want you all use the software of adobe photoshop. next week submit. ok"

"ok puan"

* * * * * *

business card
(5.5 x 9)

front page magazine
(A3 size)

masih dalam cubaan.
dalam bayangan ilmu.
hasilnya inilah.
cubaan pertama.

sweet eggteen


hari itu.
hari dalam kenangan.
hari sye cuba memahami apa erti kenangan.

mahu sahaja.
mencipta perubahan monolog kronologi baru dalam hidup sye.
mencipta sebuah gerakan idealisme baru.
juga dalam hidup sye.

sye hidup dalam dunia manusia.
bukan hidup untuk matang sepenuhnya.
tapi mahu mencari kematangan dalam diri.
matang dalam rasa.matang dalam hati.matang dalam jiwa.
barangkali.

walau.
seburuk sye ini.
seusang sye ini.

ingat lagi.
masih dapat perhatian mata mata.
dari kawan kawan.
dari semua.
syukur.

sweet eggteen sye.
masih dalam
dalam kenangan abdi abadikan cinta kenangan.
hebat memori hari jadi sye hari itu.

6 oktober

jiwa bangsa jiwa sastera

kita anak anak bangsa.
katanya jiwa rasa merdeka.

kita juga anak anak yang sepi.
sepi dengan "irama perasaan".

irama perasaan pesan buat kita.
yang masyhur kian melonjak.meningkat.

kita juga.
meronta merindu akan dalam dalam.
klasik drama sastera muda.
melankolik drama sastera lama.

yang sedang mengharum di alam remaja.
yang sedang menghiburkan insan nestapa.

pesan buat kita kita.
setiap penyair gundah , daun gugur pun sentiasa indah.
-A. Samad Said

lambat sangat tonton






Perlumbaan kehidupan Zack dan Sham masih belum berakhir. Zack bukan lagi pelumba haram seperti dulu. Kini dia seorang “Drifter” profesional. Dalam pada itu selepas kemalangan yang di alami, Sham bukan lagi drifter kerana kakinya tempang dan berjalan dengan bantuan tongkat.

Peristiwa lampau dan keadaan dirinya yang cacat menghantui diri Sham. Dalam kekalutan ini muncul seorang wanita bername Aleeya yang juga seorang drifter profesional. Aleeya mencemburui kehebatan Zack di litar lumba.

Joe yang terlepas dari kemalangan maut masih lagi menaruh dendam keatas Zack. Wajahnya yang berparut menguatkan lagi keazamannya untuk menghapuskan Zack dan orang-orangnya. Ery sebagai orang kanan Joe juga menaruh dendam pada Zack kerana kawan baiknya Karl dipenjarakan.

Selain dari memburu Zack, Joe ingin menguasai seluruh perniagaan dadah di KL. Inspektor Kamal mengesyaki beberapa siri kematian penjenayah dilakukan oleh Joe.

Alhamdulillah. di hujung tayangan. cerita berdarah ini. cerita sukma ini. yang punya 1001 rasa sikap manusia. garisan penamat tanpa sebarang komplikasi berjaya di ukirkan. syabas kepada tuan pengarah produksi filem ini.

"segala yang di hasrat.
tapi tak dapat.
adalah nikmat.
yang paling padat."
-A. Samad Said

sikap manusia. yang tiada punya apa apa.
mati jiwa rasa mungkin.

apa saya kenal saya

entah.
hari ini mungkin ada yang sye silap. tentang perhitungan.tentang nada suara kedamaian.tentang buaian hidup dunia. masih ada lagi yang sye kurang fasih. itulah sye. berlagak macam tahu semua
. masih menjadi tanda tanya buat saya. "apa sye kenal sye".

dan.

sye bingung sekarang.
tanya jawapan yang masih menanti.
masih juga menuntut waktu.
mahukan ketenangan.
tak punya siapa.
melainkan tuhan.
apa lagi apa.

sekali lagi.

sye menuntut waktu kedamaian.
biar sye tenang.
tenang katanya.
berilah sye peluang.
masa lagi masa.
untuk sye bebas.
dengan hidup sye.

biarlah sye begini.

sye ini insan dalam perubahan dunia. sye jauh dari kesempurnaan hidup.

peta raya perak saya









hari ini sye hidup dalam sebuah peta. peta itu juga sye jadikan sebagai roda hidup teman dunia sye. bagi sye,ada peta yang sudah tersedia jalan hidupnya. ada peta yang menunggu masa untuk melukis. dan ada juga peta yang menunggu masa untuk dihentikan. sebab apa ? sye hanya watak dalam lakonan dunia. dan Dia adalah tukang cerita buat sye.

syukur dengan apa yang sye punya. apa lagi apa. sudah cukup pemberianNya yang ternilai nilai. sye tidak mahu apa apa. yang sye mahu "peta raya perak sye" di abdikan di suatu sudut cebis cebisan kenang kenangan dalam hidup sye.

biar puntalan memori sensasi sensasi masa itu. sye yang rasa.

saya rasa raya saya









hebat.
mahu sahaja sye meronta menangis.
rindu saat ini ini.

dimana kami kami bergambar.
bermaafan.
pinta upah raya.
ganti upah puasa.
rindu.

yang pasti.
laungan takbir.
lagi hebat daripada.
laungan perkauman.

sye rasa raya sye.
hebat bukan.

melihat adik adik , saudara lain berebut pinta upah puasa. duit raya menjadi penawar anak anak.
sye senyum.

ketika di usung papah bersama saudara. mengajak bermain mercun bersama.
sye gembira.

membujuk terpaku depan keluarga semua. ampun maaf di pinta atas segala keterlanjuran. antara dunia akhirat.alhamdulillah.
sye tenang.

gerakan mobil mobil saudara mara bergerak pulang ke halaman masing masing.
sye sedih.

sebuah kenangan.
tanah pamai ceria aidilfitri.

"benar sye rasa raya sye"

salam salaman lebaran dari sye - 2010


alhamdulillah
sye sudah mula tenang. tenang menuliskan cerita hidup. hidup sye. hidup semua. seakan tiada titik di hujung kalimah. terus menerus mengalir. deras, deras, tak melambat. sesaat pun. bagai air yang terjun bebas tanpa henti jauh, terus menjauh, tak mendekat. sedetik pun.

sempat sye coretkan di sini tentang hidup sye. hidup anda semua. yang lepas lepas. di mana sye dan juga anda berpuasa, menahan, bertahan hingga waktu bukanya tiba. tiada tertinggal. sehari pun. syukur buat tuhan.

selepas ini. sye masih lagi menjalani hidup yang biasa. mahu benar jadi manusia terbaik. buat ibu ayah.buat guru-guru.kawan kawan sye yang dulunya sye katakan sahabat sehebat teman, juga pada anda semua.

realitinya, sye tetap melakukan kesilapan. mengapa? sye juga manusia. anak manja yang baru kenal dunia hingusan. tapi sejarah yang lama lama buat sye kenal jalan hidup.

buat ibu ayah :
maafkan segala keterlanjuran abang.
antara dunia akhirat.
kita tetap satu keluarga yang bahagia.
insyaallah.
Salam Salaman Lebaran dari sye

buat guru guru :

segala curahan bakti sakti ilmu.
antara dunia akhirat.
sye akan guna pada jalan kebaikan.
insyaallah.
doakan anak didikmu
dalam dunia persada ilmu
Salam Salaman Lebaran dari sye

buat umi :
sye mula kenal dunia cinta daripada anda.
mungkin sye lemah dalam sikap.
tak sempurna depan mata awak.
mungkin bukan tak sempurna.
tapi terlalu awal untuk jadi sempurna.
maafkan sye. zahir batin. jasad juga nyawa.

Salam Salaman Lebaran dari sye

buat kawan kawan :
cebis cebisan kenang kenangan
antara kita semua.
sye sayangkan anda sebagai.
sahabat sehebat teman sye.
maafkan sye. antara dunia akhirat.
zahir dan batin.
Salam Salaman Lebaran dari sye

buat para pembaca blogger:
terima kasih atas intai intip anda.
membaca blog sye.
maaf zahir batin.
Salam Salaman Lebaran dari sye


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MULIA.

sye katakan ini sebagai "dunia lemah sye"

di satu sudut dunia. sye selalu menangkan kesilapan.
di satu sudut dunia juga. sye selalu kalahkan kebenaran.

sye menongkah kehidupan dalam keadaan penuh dosa.
sye mahu meronta menangis.
sudah lambat rasanya utk sye berpatah arus balik semula.
cerita sye ini manusia lemah.
pandangan masih kabur paur.
masih belum sempurna mencari kesempurnaan.
sye bingung.
pada dunia sye.

sye katakan ini sebagai "dunia lemah sye"

tentang dunia gelap

"i remembar black sky in the dark of the world"
"a day to day"
"i feel it"
"strong"

kata aiman:
“sejak kenal bahasa bahasa hitam ini. saya jadi senang untuk bersuara. dan sejak dikeliling dengan hitam ini. saya percaya. dalam itu ada cahaya. cuma kita yang patut menongkah setiap penjuru. cari dimana cahaya”

kata sye:
"sudah terbiasa dalam sepi. mungkin juga dalam ruang dunia gelap. ruang yang tipis. barangkali. rasa bahagia bila berseorangan. di temani tuhan. bukan tuan. lagi hebat bukan ?
yang pasti pancaroba dunia , punya metafora kegelapan tersendiri. punya anafora. juga tersendiri. yang sye dapat. sye rase. sye tahu. sye nilai."

tentang dunia gelap

merdeka kali ini yang ke-53


redup.sayup.desus deru angin.
terasa.
sepoi angin itu mengilai kilasan suara.
suara angin.
lalu si anak bersuara.


"abi ! abi ! adik nak terbang lah abi.
macam layang-layang tu. boleh tak abi"

"haa terbang ? adik nak wat ape ?
kt atas langit takde apa-apa laa dik"

"adik nak terbang. terbang tinggi. lagi tinggi. dan terus tinggi.
dalam ruang. ruang persada ilmu."

"ouh. pergi laa terbang sane. abi tunggu adik. dan terus menunggu.
dalam ruang juga.
ruang kejayaan ilmu persada adik."

si anak tersenyum. hebat.


dingin.sejuk.tatkala dirimbuni hujan.
terasa.
mendakap kalbu terus ke kalbu.
penuh ketenangan. tenang katanya.
lalu si anak.

"abi. adik nak peluk abi. adik sejuk laa abi.
umi kat dapur. tak dapat peluk umi."

"okey. mari sini dgn abi nak!"

"mmm abi abi. adik nak keris boleh tak?"

"hah.pulak da! anak abi nak buat apa dgn keris tu.
tajam dik."

"adik nak cium cium cium keris itu.
biar orang kata adik penyelamat bangsa"

"waah. hebat lah anak abi ni."

si anak tersenyum.hebat.

ruang mereka bersuara amat tipis.
kita rase ini hebat.
barangkali.
jiwa anak watan.

coretan ramadhan


sejarah zaman zaman andalusia.sye masih ingat lagi.juga terharu. cerita di mana Balqis Qaisha Laila Qaisyh lahir pada 15 Ramadhan. bayi merah suci dilahirkan. 17 tahun kemudian. wanita molek ini hidup di sudut dunia. 1 medan kota. kota sang perang. sang perbalahan. binasa.lahanat.

nama penuh. Balqis Qaisha Laila Binti Qaisyh. selesa di panggil Qaisha. fizikal yang pendek tapi punya hati naluri yang suci. berperilaku comel dan kebudak-budakkan sedikit.tapi punya nilai keabraban dalam persahabatan bersama teman semua semua. malah Qaisha tidak sombong dan bongkak.

Qaisha seorang yang suka pada ilmu. sayang pada ilmu. tidak hairanlah dengan rutin harian Qaisha selalu menelaah ilmu. baginya teman,rakan,juga sahabat. ilmu lah jawapannya. tambah Qaisha. antara dunia akhirat.hidup dan mati.biar jasad juga nyawa. "ilmu itu penting". bernaskan cetusan idea minda kita kita dengan ilmu. jelasnya.

* * * * * * * * * *
Tahun ke-15. hari kelahiran Qaisha tidak lama lagi. entah kenapa apa apa tahun ini Qaisha menghadapi kesulitan dugaan,kerumitan nasib. nasib dalam menghadapi bulan Ramadhan.Bulan puasa. Qaisha di jangkiti pemam panas.umpama gering.

puasa Qaisha sekerat hari. terawih Qaisha hanya 8 rakaat. jaga malam sujud Qiam Qaisha hanya dalam mimpi sahaja sahaja. semuanya lemah lalai pangsi. fizikal badan yang kurang sihat. Qaisha terpaksa korbankan semua. puasanya.terawinhya.jaga malamnya.

* * * * * * * * * *
Hari itu hari 15 Ramadhan. hari dimana seperti biasa ketika semua jemaah masjid sibuk mengabdikan diri pada tuhan. Qaisha di rumah dalam pangkuan katil tidak dapat melakukan apa apa. hanya rebahan yang mampu di lonjakkannya.

Tatkala kedengaran ayat ayat suci Al-quran yang sedang di bacakan oleh imam di masjid. lapang dada Qaisha. tenang menghayati. hinggalah ke rakaat-20.

* * * * * * * * * *
Pada mana imam bersama jemaah sekalian solat sunat witir berjemaah. pada rakaat ketiga witir. Qunut pertama di bacakan dalam bulan Ramdhan itu. pada saat itu juga, Qaisha yang lemah lalai pangsi sedang di uji azab tuhan. kelihatan tenang Qaisha pada ketika itu. kumat dan kamit di mulut.lidah.bibirnya. penuh keluhan zikrullah.syahadah.

hinggalah malaikat izrail mencabut nyawanya ketika itu. kuasa tuhan. "kun fayakun". maka selesai tugas izrail itu. terbujur habis badan Qaisha. tinggal jasad yang tiada punya apa apa.

Qaisha pergi meninggalkan dunia. meninggalkan keluarga dan sahabat sahabat. hanya yang ada pada roh Qaisha. ilmu akhiratnya. dibawanya. jauh. dan pergi jauh. hebat. pencinta ilmu bertasbih atas nama ilmu juga balasannya.

* * * * * * * * *

pemergiannya tenang pada saat saat akhir sedang Qunut di bacakan. ilmu dalam dadanya tinggi pada mata dunia.hebat. anda bayangkan.

saye kisahkan di sini adalah semata mata.
tiada yang benar.
hanya rekaan bacaan Ramadhan buat kita semua.
tapi.
sempat saye coretkan tentang nikmat ilmu dan nikmat puasa.
kisah mati insaniah dalam iman.
juga di sini.

cerita nakal sye lama lama dlm ingatan

cerita dulu dulu sye rase.
sye masih ingat lagi.
kira 10 tahun lepas lepas.

di sudut masjid. hujung.

jauh pada jemaah yg lain lain.
sye genggam erat tangan Su.

"Tok imam.tok imam"
"ye sye"
"tolong kahwinkan kami cepat cepat boleh?"
"biar kami cepat sah"
"gulp"

Tok imam itu terkejut.
persoalan cinta kahwin dari kecil.
menyanggah agama.
realitinya.
nafsu.

kemudian,

mak tanya sye.
"mana orang orang itu semua pergi?"
sye menjawab.
"mereka semua pergi ke majlis pernikahan sye emak."
emak sye terkejut.
hebat.

cerita sye gila gila.
di zaman budak.
zaman anak anak.

kecil kecil ini masih punya rasa.
sye anak yg nakal lah dulu dulu.

esok hari hari puasa

terikat masa atau masa terikat
tepat !
pada janji-janji sensasi-sensasi baru
sye coretkan di sini
sye katakan
juga di sini

eh!
" puasa lah "

"Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan "

hari dimana minit minit, jam jam, saat saat, esok sye berpuasa.
kita semua berpuasa. umat islam. juga berpuasa.

suspensi gembira kawan di kota pamai












antara kota rindu yg menggamit kenangan,
mencipta perubahan,
semuanya di sini.
kisah kami sahabat. semua sahabat,
semua berteman.
cebis cebisan.kenang kenangan,
indah barangkali.
sye rasa. sye senyum.

di sini dan dari sini,
pejam mata,
buta sye rasa,

tutup telinga,
pekak sye rasa.


barangkali.

kota rindu berputar masa,
putaran masa.masa berputar,
umpama roda.
bersama teman.bersama sahabat.

gembira.
yaaa
gembira katanya.

cerita cinta surat kasih

"makcik! macam mana dengan keadaan Am sekarang."
tanya Su kepada makcik.

"baru lepas doktor kata Am koma. tak sedarkan diri. 50-50
sabar ye su ! kita serahkan semua pada takdir."
jawabnya.

Di lihatnya wajah Am di ruang dunia kesakitannya. Katil mnjadi saksi. Alat pernafasan menjadi bukti. Titisan air mata kasih lembut gemalai turun melalui pipi Su. Dialaog di hati.
"Am. jangan tinggalkan Su ye. Su minta maaf atas
segala kesalahan Su pada Am"

Tiba-tiba makcik datang. Lalu di sanggahnya pada bahu Su.
"Nak. Am ada beritahu makcik. Dia cakap dunia Su. Dunia dia juga.
Makcik tak tahu ape yg dia maksudkan.
Tapi surat ni Am minta makcik bagi pada kamu.
Nah su ! "
kata makcik.

Su mengambil. Su mencoret.membuka.membaca.membujuk. Cantik sampul luaran surat itu. Mungkin isi didalamnya pahit dibaca oleh Su.

kepada su :
" Saya sedar Su lidah kita penuh dengan rasa.Rasa cinta yg manis.Rasa rindu yg hebat barangkali. Ibarat kereta yg mempunyai roda.Punya pusingan sendiri.Punya perhitungan kiraan sendiri.

Begitu juga kisah cerita cinta kita Su.Sebagai manusia kita saling memerlukan antara satu sama lain.Su dan Am.Am dan Su.Masing-masing memerlukan hak kasih masing-masing.

Benar kata orang cinta takkan dapat kalau tak dicari.Cinta takkan datang kalau tak diberi.
Bagi saya Su.Cinta adalah suatu pengorbanan kasih.Susah pahit.Kita tempuh bersama.Ada kesenangan cinta diluahkan.Ada kesusahan korban kasih diperlukan.

Yang pasti Su.Dugaan mana yg bakal tiba.Cabaran mana yg bakal kita tempuhi.Saya nak awak tau yg saya sangat menghargai cinta awak buat saya.Dan cinta saya buat awak. "

Sekian dari saya.
Am


* * * * * * * * * * *


Cerita ini benar.
anda diam.tenang.hayati.
hebat bukan cerita cinta surat kasih kekasih ini ?


hari itu.

hari itu.
hari seni namanya.
seni penuh abstrak barangkali.

hari itu.
hari kasih namanya.
kasih bertemankan kisah cinta barangkali.

hari itu.
hari masa namanya.
masa menuai putaran roda barangkali.

hari itu.
hari dosa pahala namanya.
tidak jauh perbezaan itu barangkali.


dan sye lihat.menilai.
manusia dunia hanyut katanya.

dunia

student of city college

hari ini hari bila.
hari bila di mana sye sudah mula selesa. sudah mula tenang.
penuh iltizam tenang katanya.
hari ini hari mengapa.
hari mengapa memori mencoret jiwa tenang katanya juga.

*******

disini sye garapkan sebuah potret itu umpama pencetus semangat. semangat di mana sye mula bernafas. semangat di mana sye bermula berpijak di tanah pamai bumi ciptaan tuhan. bumi rahmat tuhan. mana datangnya semangat kalau tidak bermula dri iltizam ?

yang pasti jiwa saya pada cinta. hati saya pada cinta. semangat saya pada cinta. semua pada cinta. antara dunia dan akhirat.

tarikan islam














sye hamba tuhan.
hari ini sye memerhati,
pada mata hitam memerhati juga,
pada ciptaan tuhan,
pada bedar tuhan.

lensa mata sye mula menilai.
lensa hati sye mula hayati.

demi sebuah kesempurnaan akal,
untuk kesempurnaan rohani juga,
biar jasad juga nyawa,
biar pahala atau dosa.

sye coretkan ini sebuah seni.
seni islam.
seni indah barangkali.

tempat ibadah.sebuah pelengkap hidup.
tarikan.inspirasi.imaginasi bermula.
bermula pd keindahan alam.alam dunia.alam dunia islam.
katanya,
islam itu indah.