cerita cinta surat kasih

"makcik! macam mana dengan keadaan Am sekarang."
tanya Su kepada makcik.

"baru lepas doktor kata Am koma. tak sedarkan diri. 50-50
sabar ye su ! kita serahkan semua pada takdir."
jawabnya.

Di lihatnya wajah Am di ruang dunia kesakitannya. Katil mnjadi saksi. Alat pernafasan menjadi bukti. Titisan air mata kasih lembut gemalai turun melalui pipi Su. Dialaog di hati.
"Am. jangan tinggalkan Su ye. Su minta maaf atas
segala kesalahan Su pada Am"

Tiba-tiba makcik datang. Lalu di sanggahnya pada bahu Su.
"Nak. Am ada beritahu makcik. Dia cakap dunia Su. Dunia dia juga.
Makcik tak tahu ape yg dia maksudkan.
Tapi surat ni Am minta makcik bagi pada kamu.
Nah su ! "
kata makcik.

Su mengambil. Su mencoret.membuka.membaca.membujuk. Cantik sampul luaran surat itu. Mungkin isi didalamnya pahit dibaca oleh Su.

kepada su :
" Saya sedar Su lidah kita penuh dengan rasa.Rasa cinta yg manis.Rasa rindu yg hebat barangkali. Ibarat kereta yg mempunyai roda.Punya pusingan sendiri.Punya perhitungan kiraan sendiri.

Begitu juga kisah cerita cinta kita Su.Sebagai manusia kita saling memerlukan antara satu sama lain.Su dan Am.Am dan Su.Masing-masing memerlukan hak kasih masing-masing.

Benar kata orang cinta takkan dapat kalau tak dicari.Cinta takkan datang kalau tak diberi.
Bagi saya Su.Cinta adalah suatu pengorbanan kasih.Susah pahit.Kita tempuh bersama.Ada kesenangan cinta diluahkan.Ada kesusahan korban kasih diperlukan.

Yang pasti Su.Dugaan mana yg bakal tiba.Cabaran mana yg bakal kita tempuhi.Saya nak awak tau yg saya sangat menghargai cinta awak buat saya.Dan cinta saya buat awak. "

Sekian dari saya.
Am


* * * * * * * * * * *


Cerita ini benar.
anda diam.tenang.hayati.
hebat bukan cerita cinta surat kasih kekasih ini ?


11 ulasan:

najeeha berkata...

wow.khai,nhe cerita dri haty khai??
mndlam mksudnye(cinta tkkn dpt kalo tk dcari,cinta tkkn dpt kalo tk dberi)

tentang am childish berkata...

hoho. ye jeeha. ini dari hati ke hati. yg pasti cinta xkn dpt kalau x dicari, cinta xkn dtg kalau x d beri.
hurmmm bg khai. cinta suatu perjungan da pengorbanan.antara kasih dan kekasih.
adanya pengorbanan. lahiriah abjad cinta bermula. dari tuhan. oke jeeha?

najeeha berkata...

huhuhuhu,best!!dari hati ke hati,betull a tuh..

tentang am childish berkata...

hee. trimas jeeha :)

ieyza afieyna berkata...

sya nak bofiey macam am bole? huhu~
sakit pasal cinta !! =(

♥CERITA.JIWA.ADLIA♥ berkata...

untung su dapat am..semoga su menghargai kehadiran am..=)

liya pun suke ayat nie...
'cinta takkan dapat kalau tak dicari , cinta takkan datang kalau tak diberi'

tapi mcm mne kalau cinta yg dicari menyeksa diri dan cita yg diberi tak dihargai...???

tentang am si childish berkata...

untuk semua :
act ini kisah dan tauladan buat kita semua. Am kwn sye dan Su juga kwn sye. mereka sahabat sehebat teman sye di sek men tek setapak KL. syukur buat tuhan. sye diberi idealisme yg baru utk mencipta sebuah cerpen ringkas. tidak begitu padat. ya. sye tahu ia tidak begitu padat. tapi sye tetap menghargai cerita cinta mereka.

ieyza : tidak mengapa. anda bertuah pernah sakit pasal cinta. tuhan tunjuk pada awak akan dunia cinta ini benar atau salah buat anda. jika setiap kali bercinta anda disakiti. baik. mula bangun dari dihimpit hina kesakitan rasa cinta. more better kita cinta sama tuhan. pepatah pernah ckp "laki yang baik utk pompan yang baik. pompan yang baik utk laki yang baik." tidak mengapa. bukan awak x baik dgn lelaki itu. tapi mereka yg tidak sesuai dgn awk. see ? sejauh mana cinta awak itu awk genggam. setia nya tetap dalam dalam hati awk juga. tny cik ain. (mcm mana kalau na hidup tanpa cinta?) anda akn terjwb.

liya: ya. untung benar su punya am. tapi am dah pergi tinggalkan semua. yang ada cebis cebisan kenang kenangan antara mereka. sadis tragis. tapi! cinta mereka selama 5 tahun. tiada pernah berbalas dusta.

baiklah. cinta yang di cari menyiksakan diri ?
jwpannya cinta itu tidak ikhlas pada kita. walau ia pada zahir dan batin. cuba hayati penghargaan dari mereka. ianya suatu keikhlasan atau menunjuk semata.

cinta yang diberi x dihargai ?
jwpnnya cinta itu bukan dari tuhan. itu cinta nafsu namanya. sedar akan hal ini. perempuan hati hati dengan ayat janji manis lelaki. setengah hanya memuji anda semata. setengah hanya perguna anda semata. jadi. cuba hiudp berpegang prinsip "jodoh di tangan tuhan". ok ?

♥CERITA.JIWA.ADLIA♥ berkata...

jawapan yang menarik..=)
thanx sudi bg pendapat..
now memang liya juz pegang pada jodoh itu di tangan tuhan...=)

ainatiqa berkata...

lia ; alhamdulillah :) mudah mudahan ,

khai ; anda berjaya , lepas nie spe pulak ? hihi ,

tentang am si childish berkata...

adlia : sokey. selagi mana sye mampu tolong. sye bantu. kita semua sama. nasihat nasihati amalan bersama. x gitu ?

ain : awww. jgn puji lebih lebih. hehe. malu khai. maklumlah. sye ini insan serba kekurangan. sye jauh dari kesempurnaan. jgn pandang sye sempurna sgt. malu. hehe. apa apa pun. thanks for u. dorongan nasihat ain pada khai. khai simpan dalam dalam hati ini. buat lebih kenal akan dunia hingusan. ye dak ?

tyra berkata...

ulas kataku tidaklah seindah manisnya ceritera yg kau coretkan..
tp ulas kataku adalah coretan ikhlas dr hati..

*segala persoalan telah dijawab oleh penulis sendiri..
pendapat & nasihat padat berinformasi..

namun..
persoalan yg seringkali ditanya dan mungkin sukar dijawab..
*cinta itu buta atau org yg bercinta itu buta?

banyak juga mereka2 bertanya,
*bagaimana peroleh cinta sejati?
mungkin jwpn ini sudah terjawab..
mungkin juga mereka2 masih keliru..

cinta...
cinta tidak mungkin akan jadi sejati,
bila mana mereka2 tidak mengenali diri mereka..
tidak mengenali siapa pencipta mereka..
juga yg pasti tidak mengenali siapa pencipta cinta..
carilah cinta Pencipta sblm peroleh cinta insan..
"Tuhan hya bg 1 rse cinta pd kte..peganglah ia sehebat mungkin,& berikan cinta itu pd yg bnar2 cinta.."
ain pegang coretan kata yg dihadiahi insan istimewa..

bnar,ain xpna knal erti cinta sejati..
cinta sejati sesama insan,
kerana ain msh mencari2 cinta yg Satu itu,
cinta Ilahi..
tidak selayaknya ain memberi kata ulas,
mengenai dalamnya cinta,tulusnya cinta..

indah...
andai cinta yg dimiliki am & sue dibawa ke syurga.. (=