contest ke-3 - aien

syukur buat tuhan. kali ini kali ketiga sye join contest bloggers aien. moga menarik lensa mata buat pembaca semua. sye tag. aen azhan. sebab dia masih baru dalam layaria blog. biar dia kenal.
"Maafkan aku kerana mencintaimu"


disudut. termenung jauh rashid. terdengar sayu. suaranya.

"awak. dah lama sye pendam. sekarang baru terburai rasa dalam ini. u know what. first time sye nampak awak. awak nampak tenang. dan awak nampak ceria. perilaku tindak awak, memek muka awak, jadi santapan hari bangun sye. hari hari. sye diolah dalam kemabukan rasa wajah awak. tak keruan rutin harian sye. yang sye tahu. mahu kenal dalam hati awak itu. sam!"

di sampok rashid oleh kawannya, zahir.

"apa kau buat ni. pegang kertas. surat cinta ea ? ceh! mengelamun rupanya kawan aku seorang ni. haha. gila bayang ke apa ?"

"nonsense la kau. ni haa aku jumpa kertas ni dalam beg laptop arwah."

"ouh yeke ? apa isi dalamnya. na jugak aku tahu."

"kau lambat datang. sorry. aku malas na ulang apa yang aku baca. ok ?

kebetulan seminggu lepas zaki meninggal akibat terkena serangan virus h1n1. demam melarat menusuk badannya seminggu berjuang kesakitan. seminggu berlawan penyakit.

"sampailah satu hari. mungkin ruang kita bersua tuhan aturkan sudah. sye dekat berjalan dengan awak. sye rapat dengan awak. sye bercakap dengan awak. dan awak balas perbualan kita. nafas awak berbunyi masa itu. sye dengar. benar. teringat sye dalam dalam. dulu kata arwah mama, wanita bernafas keibuan ini molek hati dalamnya. sa!"

sekali lagi. disua perbualan oleh zahir.

"pergh. zaki hebat babe. gila ah. siapa yang dia minat tu. siapa ?"

"kau ni zahir. sabarlah. bagi aku baca dulu. kecoh seh kau datang sini. haih"

"ye la. aku je kecoh. kau tu tak kecoh. hehe. dah dah. sambung sambung."

"sye kenal awak dengan satu nama, Maya. Nurul Maya Farhana binti Abd Malik. nama ini pertama kali sye dengar dari tutur bibir awak semasa kita berkenalan dulu. terpaku dalam nama awak dalam hati sye. tak siapa tahu. semenjak itu, kita mula berkenalan. dan terus mengenali hati budi masing masing. seronok. awak nampak garang bila kita berbual. tapi garang awak dikalis dengan ukiran senyum awak. indah sangat sangat. how come u are so sweet lah maya. tak pernah sye rasa macam ini sekali dalam hidup sye. tak pernah.ta!"

dipetah sekali lagi zahir pada rashid. tampak terkejut dengan surat arwah. makumlah. arwah jenis pendiam dahulu. tak sangka diam perangainya rasa cintanya begitu mendalam. rambut sama hitam. tapi hati lain lain.

"ouh zaki suka maya rupanya. patutlah masa dinner countdown reunion kita dulu, zaki malu malu dengan semua orang. rupanya dia minat maya. ceh ! kenapa la hai maya tak layan dia masa tu?"

"ceh kau. mungkin maya dengan zaki tak nak semua orang tahu dulu kot tentang hubungan diaorang. biar lah. setiap cinta. punya satu jalan cerita cintanya. ye dak ?

"betul juga kan. dah dah sambung balik shid baca."

"tapi tak semua rasa kita perlu luahkan maya. sye mula kenal awak dengan satu nama cinta. cinta maya. dan sye mula kenal dunia bahagia ini. juga dengan awak maya. sometimes bila kita keluar bersama, kadang kadang rasa rindu ini tak sampai. maklumah. rindu sye rindu dalam. and so mulai dari kita kenal itu, sye dah terlanjur dengan awak maya. telanjur mencintai awak. maaflah sye suka awak, sye tak beritahu awak. sye harap lepas perjumpaan kali ini, mungkin sye selesa lebih berterus terang. ya. sye mula berani dengan awak. sayangku maya. sekali lagi. maafkan aku kerana mencintaimu. lebih dari segalanya. awak bunga hati. awaklah teman hidup. selamanya maya."

diselangi serentak berdua.

"wah. luahan hati arwah zaki memang luar biasalah."

"memang terburai jasad bila rindu disatukan. patutlah arwah dulu selalu suka menulis blog. mungkin isi dalam blognya luah hati dia kan shid. fuh. hebat."

tersentuh. surat itu diakhiri dengan ucapan selamanya maya. ya mungkin zaki bahagia disana bersama cintanya. bersama cinta yang dibawanya. moga arwah ditempatkan dalam dalam golongan orang yang beriman.

2 ulasan:

Shafeera Ezzaty berkata...

it wasss.... awesome. seriously.

tentang am si childish berkata...

syukur buat tuhan. btw. terima kasih shafeera :)