coretan ramadhan #2

gendang suara dari masjid berkumandang. azan maghrib kedengaran menyeliputi umat islam berbuka puasa. satu keluarga dalam rancak menjamu juadah berbuka. dalam warna hidup keluarga yang baru.


"daddy. daddy. hmmm kenapa kita kena puasa. Sha tak larat lah tadi siang.
lapar. Sha masuk bilik terus tidur. Daddy dengan mama tak penat puasa?"

"Sha. puasa ini tak macam hari hari kita tak puasa. bulan ini bulan mewah. Tuhan banyak
turunkan rahmat, rezeki, nikmat buat manusia. kadang kadang sampai melimpah ruah
atas apa yang ada di dunia ini atas pemberian Tuhan. cuma kita. cuma kita kena sedar
dan redha dengan ujian dan cabaran yang bakal mendatang. puasa ini bukan satu beban. tapi simpanan kotak pahala kita kat akhirat kelak"

"ya daddy. thank you. but!
satu bulan ni daddy kita puasa. Sha kurus lah nanti. tak slim macam mama.
kan mama kan ? hehe"

"haih kamu ini Sha. ke situ kamu fikir. puasa dulu. lepas bulan puasa nanti kamu makanlah
banyak banyak ok? ingat! kita ini muallaf. saudara baru dalam islam. tahun pertama
kita menjulang Ramadhan dalam hidup kita sekeluarga. Mama bahagia sangat dalam
keluarga ini"

"mama. thanks maaa. i love you. terharu Sha"

"dah ya. Sha ikut macam kami. puasa tau. tak mahu ponteng ponteng. nanti daddy dengan
mama bawa Sha pergi Manchester. daddy dengar kat sana a lot of fun for you dear. you will
take your enjaot at there. suka tak?"

"waaaa daddy. ok sangat sangat dah daddy. insyaallah Sha puasa penuh.
apa kata mama. saudara baru dalam islam. ehem ehem. hehe"

"ok sayang. good girl"


mendokong ilmu agama dalam dada. digendongnya mereka manis ilmu dalam dada juga. anda bayangkan jika anda seperti mereka. saudara baru mula bernafas dalam islam. mula bernafas dalam hidup islam. rasa.

Tiada ulasan: