join contest syaheed norazam

kadang kita ini leka dangan arus tuaian masa masa. antara jutaan cita dan cinta kita kecapi. pasti yang satu itu akan kita semati dalam dalam hati kita. baik. buat permulaan bersama. lensa mata dan hati sye terbuka untuk join satu contest syaheed norazam.

-ilidhiya
-safuraa
-kaka


" ERTI CINTA SEJATI "

* * * * * * * *
hari ini sye bangkit dari tidur. teringat pada arwah mama yang dulu dulu masa sye kecil kejut bangun subuh ke sekolah. arwah mama siapkan sarapan sye, baju sekolah sye, buku buku sekolah sye dan banyak lagi. semua arwah mama yang siapkan. maklumlah, anak tunggal manja seperti ombak dan pantai. bila ombak mendatang. pasir butir berantai yang akan sambut ombak. dijadikan buih buih masin. sama macam sye dan mama. hari berganti hari dan terus bersilih tahun demi tahun. malangnya sye bersama mama tak lama. mama pergi meninggalkan sye dan abah ketika umur sye sekecil jagung 10 tahun.

kini pusara arwah mama jauh dari tempat tinggal sye sekarang. pusaranya di laman kampung tempat sye membesar, pontian johor. dan sye kini menetap di damansara selangor. ya. sye rindu mama sye. ya. rindu juga masa masa arwah mama masak masak buat makan minum sye. arwah mama tak pernah mengeluh mengajar sye tentang bahasa, tentang agama, tentang budaya, tentang sikap dan tentang segala. pernah mama cakap;

" abang. sampai besar nanti belajar rajin rajin. nanti abang kerja mama boleh duduk dengan abang pula. abang akan jaga mama tau"

ujaran itu terpendam padat dalam dalam hati sye. sebesar itu sahaja permintaan arwah mama pada sye sebelum dia meninggal. sedangkan sye ini. pernah tinggal di dalam perut buncit mama selama 9 bulan. tak cukup rasanya bagi sye untuk membalas semuanya pada masa itu. ya. mungkin benar kata orang, "berkasih anak biar selamanya berbudi berkasih". kini, sye meniti hidup merindui mama. mama yang tak pernah kenal erti putus mengeluh asa berniaga. mencari rezeki tambahan buat kami sekeluarga.

selang bertahun lamanya mama pergi meninggalkan sye dan dunianya. sye sedar. didikan agama mama pada sye masa kecil kecil berguna natijahnya masa sekarang. buktinya, kata keramat " ya allah ya tuhanku, selamatkanlah ibubapaku dari azab neraka. sayangilah mereka wahai tuhanku sebagaimana engkau menyangi hamba-hambamu yang lain. tempatkanlah mereka di tempat orang orang yang beramal soleh". ya. mungkin kata keramat ini satu sisipan doa rindu buat mama di sana dan buat kenangan mama bersama sye di sini.

segala yang rindu.
memayungi hasrat.
doa pengantar.
buat mama.
erti cinta sejati mama.


* * * * * * * *
http://khairulsengal.blogspot.com/2010/12/mengadu-doa-buat-hidup-anak-sekecil-ini.html
(haa. baca baca)

apa yang sye coretkan disini. cinta si ayah mati hati sejati kembang beragam dalam hidup si anak. dipakukan pada si kecil itu antara yang baik dan yang jahat. diwatakkan dunia ini sebagai lakonan manusia sejagat yang punya kemahuan terus dan terus berjaya. dunia akhirat.

segala yang diberi.
memadatkan naluri si anak.
mengadu doa.
buat hidup anak sekecil ini.
erti cinta sejati seorang ayah.

* * * * * * * *

http://khairulsengal.blogspot.com/2010/08/merdeka-kali-ini-yang-ke-53.html
(haa. baca baca)

apa yang sye coretkan disini. cinta anak comel yang belum punya apa apa kenal negara berdaulat. benar kata sahabat sehebat teman sye, aiman. katanya suara rakyat suara keramat. ya. mungkin dari sudut perspektif kepimpinan. kita dididik menjadi peneguh bangsa. mungkin juga diajar menjadi pejuang agama. tidak pernah sama sekali kita di ujar menjadi pengkhianat bahasa dan peludah bahasa.

buat kesedaran semua.
jangan di undi pemimpin berlidah dua.
menggerak negara bukan satu mainan.
tetapi.
membangun negara dengan satu corakan berjasa.
umpama angkatan jiwa rakyat.
cinta negara yang sejati.

* * * * * * * *

http://khairulsengal.blogspot.com/2010/06/dialog-si-tua-ini-benar.html
(haa. baca baca)

apa yang sye coretkan disini. tentang dunia manusia. dunia yang tua dan yang muda. dunia yang berlalu dan dunia yang bakal mendatang. dunia yang baik dan dunia yang jahat. sedar atau tidak. kita ini punya kiblat. insaf suatu keabdian dalam dalam diri semua manusia yang bergelar insan. watak lakonan yang tuhan beri pada kita untuk kenal semua yang dirasa. itu satu keistimewaan dalam diari hidup kita. sedar akan tidak. syukur buat tuhan, lahir kita ini dalam keluarga islam.

buat didikan bersama.
antara semua.
syukur buat tuhan.
sye di lahirkan dalam keluarga islam.
kucupan mesra dari sye.
cinta sejati sye pada agama.
cinta sejati sye tak kenal usia.

* * * * * * * *
http://khairulsengal.blogspot.com/2010/07/cerita-cinta-surat-kasih-kekasih.html
(haa. baca baca)

apa yang sye coretkan disini. erti cinta sejati dari pasangan masing masing. maaf. sye tak dapat libatkan diri sye dalam erti cinta sejati ini. sesungguhnya. sye masih belum sempurna untuk bercinta. barangkali belum cukup untuk jadi yang sempurna. sye jadikan kisah su dan am, kawan karib sye dalam alunan coretan cinta sejati dari pasangan buat semua. harap terhibur.

macam yang sye cakap dulu dulu.

cinta mati hati rasa jiwa cinta.
haram bercabang kasih pada orang lain.
erti cinta sejati dari pasangan.

* * * * * * * *
segala yang sye beri. satu tema, satu hasrat, satu niat dan satu kata pengantar, "erti cinta sejati". bagi sye, cinta itu datang dari tuhan. berterusan pada nabi nabi kita. pada ibu ayah. pada negara. pada agama. pada kawan kawan dan pada segala. kemudian kunci pupukan cinta sejati bermula disini,

"datang dari tuhan.
diberikan pada kita.
untuk di rencanakan dalam jalan cerita hidup kita.

bila rasa cinta itu datang.
Dia lah yang aturkan niat sejati kita.
Dia lah yang yang menggerakkan semuanya.
dan kita ?
hanya mampu semati acuan cinta dan acuan sejati itu.
antara dunia akhirat.
dan itulah yang dikatakan
"cinta sejati"".

sekian buat syaheed norazam. selamat maju jaya buat bloggers.

rindu nenek dan kampung nenek

nenek sye sihat. masih kuat berjalan sekarang. menoreh berbasikal. menebas mencantas kayu kayu. dah biasa baginya. sama cerita nenek dulu dulu masa sye kecil. buktinya sampai sekarang sye simpan dalam dalam hati sye. ingat lagi,

"abang. panjat lah pokok rambutan rendang tu. petikkan setangkai rambutan tu. nenek nak."

"nenek. abang tak pandai panjat pokoklah. nenek lah yang panjat"

masa itu sye masih kecil. kecil kecil jagung. rupa masih comel. itulah sye dulu dulunya. yang tak punya apa apa. apa lagi apa. memanjat menebas tak sehebat macam nenek lagi. hebat juga nenek panjat pokok rambutan. dipetiknya setangkai bingkai rambutan merah ragam manis manis warnanya buat sye dan dia. dimakan dikunyah kami bersama. manis rambutan masa itu. ya. manis.

ada lagi cerita sye dan nenek. dulu seawal sye tingkatan satu. nenek lah yang kayuh basikal hantar sye ke jalan besar. tunggu teksi untuk ke sekolah di pekan. awal pagi nenek dah bangun. buat semua ini untuk sye. syukur buat tuhan. sye di beri peluang tinggal di asrama seminggu kemudian. ya. bila di asrama. lain ceritanya pula. rindu kami tak boleh di sampahkan suka hati hati. kami masing masing rindu. selalu jugalah sye call nenek. tak pernah nenek tinggalkan kata kata rindu pesan ini,

"Abang bila nak balik kampung ?
sabtu ahad tak cuti asrama ke?
baliklah kampung.
rambutan masih bayak lagi ni
nenek rindu,"

ya. kata kata rindu nenek ini pada sye. sye rindukan semuanya. sampailah sekarang. sye membesar jauh di laman kampung nenek. sejak jadi mahasiswa di Kuala Lumpur. sye selalu bingkiskan doa doa rindu pada nenek. tetap rasa tak puas dengan bekalan bingkisan doa doa rindu itu. ya. tetap rasa tak puas. halangan di sini tak daya apa apa sye lakukan. sesibuk sye di ipts ini nek. sye tetap rindukan nenek. benar.

sye rindukan nenek dan pokok rambutan yang nenek panjat. sye rindukan nenek semuanya. rindukan laman rumah nenek juga. yang buat sye jadi seorang cucu rindu neneknya. buat sye yang masih lemah ini. sye tatangi kenangan sye masa kecil kecil itu dalam puntalan sensasi sensasi hidup sye sendiri. ya. sye tatangi.

pendam seorang cucu.
rindu neneknya.

a trip












hari itu.
kita pergi ke perak.
ada lawatan bersama semua.

sumpah.
sye gembira dengan suasana kita kita di sana.
sye suka dengan jalan jalan kita.
tangkap tangkap gambar bangunan.
buat belajar pelajaran kita kita.
kan ?

sumpah.
sye rindukan ini semua.
sye rindukan masa masa.
kita gelak ceh ceh kah kah kah.
juga bersama.
a trip.

hari hari dalam pengalaman di sana buat hari hari sye kini sekata membilang pilang kekal kenal dunia mahasiswa. mengira titik jiwa jiwa kenangan buat sye. barangkali apa yang sye pernah katakan dulu dulu ia semua bagai kota kota rindu yang menggamit jiwa jiwa kenangan semua bersama benar berlaku. tapi sekarang. sye merasakan jiwa jiwa kenangan itu menongkah menular dalam dalam hidup sye. ya. menular semuanya tanpa ada lepa satu titik jiwa jiwa kenangan sekalipun. tanpa.

entah lah semua. mungkin hari hari trip disana buat hari hari sye sekarang. menanti rindu sebegini dalam rupa pada pada semua. semua kawan kawan sye. ya. mungkin juga sye rindu pada kenangan. kenangan masa masa yang atur kami semua bersama dalam gerombolan mahasiswa mahasiswi menyekat ketulenan ilmu buat rantau sejagat.

apa yang sye dapat di sana. menggali bakti ilmu dan apa itu erti manfaat ilmu ilmu sejagat. apa lagi erti manusia hidup rasa bersuka tanpa duka. barangkali titik titik nokhtah jangkaan sensasi sensasi menuai kenangan dapat buat sye lebih pandai berjalan tatih atas dunia hidup muda. hidup remaja. hidup bersama. ya. bersama semua mungkin.

buat rakan sekuliah:
kita mencari yang jati.
dan yang tulen.
guna pakai ilmu buat semua.
kembang pesat terangkan masa depan kita.
dengan ilmu.
ilmu kerjaya.
ilmu cita.
ilmu segala.
ya.