der

seronok gila praktikal. 3 minggu dah macam macam aku buat. kalau kena balik lambat, lepas office hour buat kerja sambil tarik muka. so boss tahu lah aku tengah ketat. nak tak nak memang kena stay lah. sebut pasal praktikal ni, life architect memang tiada kot. bila datang projek baru, kena hanle lah. projek lama ? kena juga pegang. sengap weyh. banyak ouh kerja.

aku rasa rasa habis praktikal nak cepat ambil bachelor lah. masa bachelor nanti nak buat yang baik baik. macam macam dapat masa praktikal. takkan tak nak keluarkan advance kita. ye dak ?

hopefully the life with colour. dont want without colourfull. tension ouh.


belum render lagi. ini mockup je. pengalaman buat high-rise. ada 2, tapi 1 dulu lah. ya

dua puluh tahun, sembilan belas sembilan puluh dua

dua puluh tahun.
banyak yang dah aku kerjakan.
perkara dari atas ke bawah.
perkara dari bawah ke atas.
dan.
perkara dari kiri ke kanan
dari kanan ke kiri.

dua puluh tahun.
ini kali yang ke sepuluh tanpa ada ucapan dari sepasang tubuh yang aku panggil ibu.
dua puluh tahun.
ini kali yang ke sepuluh tanpa ada suapan dari sepasang tubuh yang aku panggil ibu.
dua puluh tahun.
sembilan belas sembilan puluh dua.
ini kali tiada harap lagi sepasang tubuh yang aku panggil ibu untuk peluk cium aku.
tapi ini kali ada doa dari aku untuk dia.

dari seorang anak yang merindu.
yang lahir dari perut buncit seorang ibu.
yang besar dari hadaman susu seorang ibu.
yang manja dari belaian kasih seorang ibu.
semuanya hanya dia yang dari seorang.
ibu.

doa aku.
dua puluh tahun.
sembilan belas sembilan puluh dua ini.
ucap dari seorang anak yang merindu.

"terima kasih kau menjaga aku walau seketika, terima kasih kau untuk aku merindu"

maaf

sincerely, kalau aku dah minta maaf pada seseorang. aku rasa satu. tenang. tenang yang bawa aku cuba perlahan perlahan untuk bernafas. akal fikir aku jadikosong, hati beku jadilembut, tangan gelisah aku jadiringan, dan semua benda yang menjadi, semakin pulih jadinya. untuk orang orang yang macam aku ini, untuk orang orang yang berdosa macam aku ini, cuma ada satu ruang yang diberi. tuhan cuma ajar masa untuk kita kejar pada tenang. dan tuhan cuma ajar masa untuk kita cari tenang. dan kalau kita sendiri dah cari tenang, maka tenang itu akan jadi terang, walau dalamnya gelap hati, kan bersuluh juga. serious. cubalah.

ada dosa pada orang kau cuba minta maaf,
ada kala kau umpama pengemis untuk meminta maaf,
tidak apa,
sebab,
ada tuhan yang sentiasa dengar apa isi dalam kau.
dan kau kena ada satu,
percaya.

All My Love Is For You

kalaulah jatuhnya sayap burung di sungai mati,
kalaulah gugurnya daun hijau yang dah kering,
jatuh dan gugurnya tetap sama dibawah,
dibawah yang kaki awak berpijak diatas,
diatas yang kita panggil ia "tanah".

satu tanah yang saya rasa kita semua rasa benda yang sama.
mati, hidup, cinta, nafas,
semua di atas tanah.
semua.

baru nak mula bernafas esok

esok tengah hari aku dah mula praktikal selama 3 bulan setengah di firma arkitek kota damansara. tak jauh dari rumah, tapi dekat dengan rumah. doakan aku selama 3 bulan ini. tengah panaskan badan dalam dunia design di tempat orang. baru nak mula bernafas esok.

ibu abah doakan abang.
nenek kat kampung, kita takut nak praktikal ni. doakan.
awak yang tersayang, doakan saya. takut ni.
kawan kawan, doakan hamba.

hati

tolong koyak koyak apa dalam ini sebab semua kerja jadi serba tak kena.

tolong cakap cakap apa dalam ini masih mampu menanggung.

tolong jujur tentang isi isi didalam ini satu adakah satu luka.

sebab sekarang cuma aku ada satu rasa. rasa takut. rasa nak mati.

semua soalan tentang hidup, takkan habis dijawab

kadang kadang dalam hidup ini ada satu ruang kosong yang perlu kita isi. kadang kadang ruang kosong itu kejap ada dan kejap tiada. dan kadang kadang juga, ruang yang aku cakapkan ini langsung tiada. dan ruang ruang yang buat aku keliru itu umpama soalan takkan habis dijawab. takkan.

samalah seperti manusia. manusia ini ada mulut. dan mulut manusia ini adalah gatal. kata kata dari mulut manusia ini tajam. tajam tajam yang buat orang keliling kita rasa mual dengan sikap diri kita sendiri. baik duduk. baik diam. baik muhasabah diri. baik baik.

"tak pernah cukup ke soalan untuk hidup.
 dan,
tak penah cukup ke jawapan yang dihirup.

tak pernah cukup ke ruang yang diberi,
dan
tak pernah cukup ke sampai mahu lari"

kalau ada orang tanya pasal ruang. jawab kosong. kalau ada orang tanya pasal cinta. jawab lari. kalau ada orang tanya pasal jiwa. jawab mati. kalau ada orang tanya pasal khabar. jawab baik dan terima kasih.

*betul kata arwah ibu, mulut manusia ini mulut binasa. mulut celaka barangkali. dan tak perlu jawab apa apa dari mulut yang sakitkan hati diri. sebab semua soalan tentang hidup, takkan habis dijawab. takkan.

oh tuhan

dalam diri yang menggigil pada tubuh ini, pasti ada rasa takut pada-Mu.
dalam hati yang mencari pada ketenangan ini, pasti ada rasa hadir hadir-Mu.

dan tolong.

jauhkan aku dari belangkas belangkas hina dunia.
dari sampah yang jijik.
dari benda yang kotor.
jauhkan ini.
dan jauhkan semuanya.

dua puluh tahun untuk kali yang ke sepuluh

tahun ini dalam ramadhan yang ke dua puluh dalam hidup, sekali lagi aku berpuasa tanpa ada sepasang tubuh yang dipanggil ibu. buat kali ke sepuluh ini, sahur aku tak siapa ada kejutkan untuk jamah sebiji tamar. tak siapa. cuma ada kenangan. cuma ada yang senyum rindu dari seorang anak.

tahun ini dalam ramadhan yang ke dua puluh dalam hidup, berbuka mana rezeki yang ada tanpa ada juadah masakan sepasang tubuh yang dipanggil ibu. buat kali ke sepuluh ini, baju raya tak siapa jahit untuk aku pakai dibulan syawal. cuma ada baju masa kecil kecil dulu, yang aku sarung tidak muat. cuma dapat cium sulaman baju ibu itu.

tahun ini dalam ramadhan yang ke dua puluh dalam hidup. perlu ada rasa ketabahan, perlu ada rasa kesedihan, perlu ada rasa kekosongan. biar ramadhan kali ini, ibu di dunia sana, sedang perhati seorang anak dalam rindu meniti ramadhan dengan tawakkal. penuh kesabaran.

rindu ibu.

10 ramadhan yang rahmat ini doa untuk aku seorang anak yang merindu.
10 ramadhan yang datangnya keampunan doa untuk gugurnya dosa dosa aku.
10 ramadhan yang dilepaskan dari azab neraka doa untuk semua yang aku kenali.

aku tahu.
tuhan beri apa yang aku perlu.
bukan apa yang aku mahu.
aku patut hargai.

Hasil kerja aku dan kawan kawan di PADI@UPM2012 "Multimedia Competition"

PADI@UPM2012 24th Architectural Workshop










ok. kali ini aku datang ke sana dengan 1 hajat. mahu timba pengalaman dunia komukas dengan pelajar-pelajar arkitek satu malaysia. lagi tepat 1 padi. setakat ini, cuma ada satu rasa aku disana. rasa bahagia. dan mungkin akan jumpa kawan-kawan lagi pada tahun depan di DUALISMA@UM2013.
 
Potret "Anugerah Tuhan"ini menang dalam photography competition "Captured Moment"










terima kasih pada rakan rakan yang like dan menyokong :)

"PADI"

aku dan kawan kawan ada di PADI UPM 2012 untuk architecture workshop.
doakan aku.

apa ada dalam

orang satu.

"aku hairan. kenapa dia yang dulunya seorang penagih, kini berjaya dengan kereta BMW dia. apa ilmu kebal dia pakai itu cukup kebal. Apa mungkin makin tebal. Aku rasa hairan dengan ini semua"


orang dua.

"ah. apa ini dipanggil nasib. nasib dalam hidup. mungkin rezekinya berjaya lepas gagal. dulu dia sampah. sekarang dia tidak lagi dipanggil sampah. hidup menongkah kejayaan. bagus lah. ada kemajuan hidup"


orang tiga.

"tak juga. mungkin ibu ayah dia kaya, hantar dia ke pusat pemulihan dan kemudian dia berubah. perubahan dia buat dia berjaya sekarang. makin mara untuk membangun. tak mengundur hidup. tak menutup nasib. dia mencuba bro"

aku.

"aku rasa dalam dalam soal kita semua ada benarnya. paling tepat aku rasa begini, dalam banyak banyak hati yang tertulis untuk kita adalah hati yang ringan menulis lidah mereka dengan nama Allah. dia hidup sampah dulu tidak bertuhan. tapi sekarang hatinya tuhan sudah didalam. dia yang rasa"

untuk diri

'lepas ini aku tahu sudah, kalau benar orang kata luka itu dusta. rasa aku itu parah"

lagi baik menikam diri di belakang hati sendiri.

simpan sunyi

dia seorang.
dan dia selalu bersama hati hati dia sendiri.
dia seorang.
dan dia selalu berteman dengan rasa rasa dia sendiri.


kali ini dia berteman berdua.
dan kali ini teman dia itu doa.
kali ini dia bersama seri.
dan kali ini teman dia itu ketenangan.

adapun dia ini seorang seorang.
adapun dia ini membawa pergi rindu sendiri sendiri.
adapun dia ini seorang yang bisu.
rasa dihati tersimpan sunyi masih punya rasa.
ya. masih tetap punya rasa.

"biarkan berbisu disuara, jangan berbisu dengan hati"

disini. masih punya ruang

ada masa itu dia berjalan seorang seorang. sambil ditangan sebatang rokok dihisap. katanya, itu beri ketenangan. lebih dari ketenangan hidup. sampai di satu sudut jalan, disitu ada dua ruang. yang cerah dan yang gelap. dan kali ini dia terpinga-pinga. cuma pejam mata dan terus ke arah yang satu itu.

"kau pilih ruang hidup kau itu, dan kau sendiri yang akan rasa. jangan menongkah langit berisi kosong, Dia diatas memberi, kau di bawah menerima. cuma satu yang kau mampu, memilih"

disini. masih punya ruang. ruang untuk kau kembali ke pangkal. akar lama kau jangan buang. akar itu kau jadikan pedoman dan teladan. rokok kau hisap kasi habis. putung kau buang di tong sampah. jangan buang di laluan pejalan kaki. nanti orang anggap kau sampah.


* * * * * * * * *

purata jenayah berleluasa dalam kalangan remaja berpunca dari sikap remaja itu sendiri, dan keadaan terus menular dengan cara ibubapa mendidik anak secara matrialistika dunia. remaja macam ini ada gaya, kalau pandai ubah dia, sumpah warna hidupnya penuh dengan corak kejayaan. benar.

ada (dosa dan pahala)

ada malam yang hari harinya penuh bintang.
ada malam yang hari harinya penuh kelam.

ada hidup yang hari harinya penuh jiwa.
ada hidup yang hari harinya jiwa mati.

tentang hidup ini, cuma ada satu. dosa dan pahala. dan tentang hidup ini, kau takkan dapat mengubah rasa yang tuhan berikan. dalam masa masa yang kau ada, kau cuba hitung dua perkara itu. ia pasti ada. ada.

Arc_double storey bungalow









Project Tittle : Double Storey Bungalow
Client : Ahmad Idham
Concept : Modern Contemporary
Idea : Alphabet shape C
Presentation : Final Architecture Presentation Board

lahiriah


"ada dulu aku dipangku didadanya. ada dulu aku mamah masa kerjanya"



tangan ini

dengan izin tuhan.
dengan berkat dari-Nya.
dengan hati ini ini.
dengan jiwa yang mendengar.

tangan ini.
aku balut dengan anugerah tuhan.
siapa kita disini.
tuhan sentiasa disana.

tangan ini.
aku tadah dengan doa restu.
kejayaan yang ingin aku ramas ini.
akan bibir sentiasa terkumat nama-Nya.

tangan ini.
diberi kudrat diri.
tidak aku berlari.
akan hati aku mati.

tangan ini.
dan.
hidup yang penuh erti.

ucapan malam

malam ini bintang berselerak.
dan malam ini bintang itu teman aku di sisi.
teman aku disini.

di jendela yang sayup dengan udara luar.
buat aku rasa segar.

dimamah lamunan hambar.
buat aku mahu terus mendongak.
khayal.
dan
khayal.

dan esok mungkin hari hari aku meniti.
meniti di bawa rutin hari hari biasa aku.

malam ini aku minta.

malam ini aku hajat.
dan malam ini hajat aku.
cuma kau yang satu.
kau seorang seorang.


"selamat malam sayang"

pejam

pada masa yang tenang tenang. aku harapkan kau selalu bersama.

dalam hidup.
dalam limpah-Nya.
dalam rahmat-Nya.

hari ini






hari ini aku panggil hari bahagia.
dan.
hari ini juga aku panggil hari setia.

jiwa ini,
tersemat kukuh dalam.

dan jiwa ini,
tidak berpunya pendam.

mendongak langit berisi.
hari ini dalam hati.

dunia kuasa dunia

dibawa penongkahan zaman zaman yang modenisasi. akal kita dipaku dengan tomahan dunia. dan minda kita dipermainkan dengan dunia yang palsu palsu. yang zalim zalim. dan yang kejam kejam.

selurus dengan kepalsuan ini, penongkahan zaman terus dimajukan. dan mudah kita di jerumuskan dalam kotak hitam dunia. kotak hitam yang kita panggil "akhir zaman".

ironinya. dunia terus berarak mengikut putaran masa. putaran masa yang tuhan tentukan. dan tentunya masa itu sudah ditentukan.

harini apa bekal kau bawa untuk esok ?
hari esok apa bekal kau itu cukup ?
dan hari lusa, apa mungkin bekal kau itu punca kau akan jatuh?
jatuh dari terpesong.

soal kiamat kau orang orang jangan tunggu.
kau orang jangan fikir.
tapi kau orang rasa.

dan.

kau orang juga jangan tanya tanya.
dan kau orang cuba pegang hati.
kau rasa.
kau rasa.
rasa yang dalam.

"dunia kuasa dunia"

rentetan

biar masa sentiasa menuai.
biar manusia yang punya hati.

akan ada satu hari buatnya.
satu sejarah dalam hidup.

rentetan.

orang atas itu orang dunia

"orang cakap bila ada rentetan sejarah.
pasti ada hari hari yang menanti kita lepas ini"

masa ini masa yang adil. masa yang punya catatan. rentetan yang buat aku terus bangkit dari malam. malam yang selalu orang orang katakan malam aku ini malam yang gelap. malam yang suram. yang kelam.

"aku tepiskan semburan fitnah.
aku anyamkan keberanian suara aku"

bila mana manusia manusia di bumi. sumpah masa, tuhan yang aturkan. dan kita hanya seorang hamba. hamba yang sering dipaku dengan sikap. antara dosa dan pahala. tentang sikap, orang selalu rasa. tentang rasa, orang selalu menghindar.

entah. antara dunia dunia yang paling bangsat. dunia yang satu ini. dunia antara manusia dan manusia. sendiri mengatur kehidupan. sendiri juga terkena bencana. mana hilang akal di jajah kuasa dunia. mana.

"kau kematu dalam kemelut dunia.
kau akan terpaku dalam lipatan di sana"

aku ini orang bawah. tiada punya apa apa.

_tribute politika manusia

Arc_Tourist Information Kiosk







Project title : Tourist Information Kiosk
Concept : Modern Contemporary Design
Idea : Environmentally friends
Presentation : Final Architecture Presentation Board

mimpi di balik jendela zaman

biar lebar sayap berdepa,
biar bercabang batang berbelang,
asal ikhlas tidak alpa,
asal usaha membanting tulang.

kita ini manusia yang sedar dan lali lari dari dunia sebenar. dunia yang sudah ditakluk nafsu manusia manusia. kita sesat di balik jendela zaman. zaman yang hitam lagi kelam. kita terus hilang di bawa angin lalu. dibawa bersama seribu makna. dan kita ini di hati tetap memberi erti yang tiada makna. tiada apa apa.

"satu makna tersirat, ada satu budaya dibawa"

psikologi dalam era yang bercabang pemodenan kini terus dijulang menjadi raja. raja harta. raja harta dunia. raja akal. apalagi zaman ini zaman menjajah bahasa. zaman menjaja bangsa. zaman bangsat paling tepat. mungkin ironis ini satu takdir. takdir dimana tuhan akan kotakan janji-Nya. sebuah takdir ini, satu cerita dunia. satu mimpi di balik jendela zaman. kita yang rasa.

"mimpi yang paling bangsat ini adalah mimipi mimpi yang kita sendiri
tidak mahu menerima kenyataan yang sebenar"